Kidney-miso

Miso er gjærete bønner, som tilsettes i maten ofte i stedet for salt eller kraft. Den japanske misoen er laget av soyabønner. Det tar gjerne 6-7 timer å koke soyabonner, hvis du ikke har trykkoker, så ville prøve å lage fra røde kidneybønner i stedet.

Miso er den maten jeg lager som tar lengst tid. Gjerne et år eller lenger. Det er ikke så mye arbeid, men jeg må planlegge en plass å ha det der det ikke fryser og ikke er altfor varmt. (Og forhåpentligvis ikke er i veien.)

Ingrediensene er koji, bønner, salt og vann. Det skal også være bra med et par skjeier ferdig miso. Forholdet mellom dem varierer etter oppskrift og lagringstid. Jeg har foreløpig ikke fått til de søte, korttids-lagrete, så valgte en med 6-12 måneders lagring. Fant også noen billige store plastbøtter på Jernia for noen måneder siden, så tenkte å lage 8 liter, det burde passe. Brukte 1 kilo (tørrvekt før koking) ris til koji, 2 kilo bønner (også tørrvekt før koking), også 13% av totalen, 390 gram salt. Risen brukes altså til å lage koji - står om det i et annet innlegg, men koji er altså dampet ris som har blitt infisert med muggsoppen «aspergillus oryzae», som har fått vokse 2-3 døgn.

Når bønnene er ferdig kokt, silte jeg av vannet i en bøtte, og moste bønnene med stavmikser og potetmoser i en stor plastbøtte. Jeg blandet saltet med litt av kokevannet fra bønnene. Når bønnene var blitt kroppstemperatur (det går visst greit allerede med 60 grader) moste jeg kojien inn i bønnene. Da var saltvannet også blitt kroppstemperatur og jeg tok to skjeier ferdig miso og blandet inn. Så moste jeg alt godt sammen, og pakket det over i bøtta der det skal stå og gjære seg et år.
Kojien i brettet med termometer. Etter 3 døgn

Riskorna er dekt av hvitt belegg fra gjærsoppen

Ferdig myglet koji av brun ris (3 døgn)

Ovn med bare lyset på og litt gløtt gir rundt 30 grader


Kidneybønnene kokes som vanlig, men uten salt


Moste kokte kidneybønner. Venter på at de skal kjøle til en temperatur kojien tåler


Blander kojien inn i bønnemosen når den er kald nok

Ferdig blandet og pakket miso

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hirseøl

Koji