Hirseøl






Hirse og gjær bobler
Dette er en lett alkhol-holdig drikk laget bare av hirse, vann og gjær.

Gjærkaker selges i en del butikker med asiatisk mat. De kan brukes til å gjære det meste av korn, har jeg forstått, men ikke fått helt til enda. De inneholder en blanding av forskjellige muggsopper og bakterier.

Kokte onsdag en kilo hirse. Tror jeg kokte det alt for mye, det ble en våt masse til slutt. Lot avkjøle til nesten kroppstemperatur. Knuste en gjærkake i en morter med litt mel og blandet inn. Så blandet jeg alt med henda i en plastbøtte fra jernia, tok over et håndkle og setter i ovnen. Ovnen skrur jeg på bare lyset , ikke noe varme. Regner med det blir mellom 30 og 40 grader.
Rørte litt hver dag. På fredag (to dager etter, kanskje litt tidlig) var den boblete nok (og vi hadde besøk, så ville teste den) - helte over 2 liter lunka vann og lot den stå ute til den var kald. Så silte jeg av «ølet» med et vanlig dørslag.
Bøtta med hirse i ovnen

Det smakte ganske søtt, ikke noe sterk smak, og ikke surt. (Litt overraskende, siden forrige gang jeg prøvde denne oppskriften ble det veldig surt.) Tror ikke det er så mye alkohol, men noe er det i hvert fall. Nå står det avsilte ølet i kjøleskapet og jeg tar et glass eller to hver dag. Får se hvor lenge den holder seg.

Bøtta med vann og gjæret hirse
Oppdatering: De to første dagene var den søt og mild som i starten. Etter det blir den bittelitt surere, mer sprudlete, og tykkere for hver dag. Etter fire dager er den fortsatt god.

Siler av øl fra hirsen

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Koji

Kidney-miso